26:e sept, torsdag

Venedig -> Ferrara
13,8 mil

Baaaam! 👊 NĂ€stan 14 mil och nytt rekord, igen! Gick nĂ€stan för lĂ€tt. Höll en snitthastighet pĂ„ över 20km/h hela dagen vilket kan ha haft med det platta landskapet att göra. Har idag kört över Po-slĂ€tten. KĂ€ndes lite som att vara tillbaka i SkĂ„ne igen med jordbrukslandskapet och vinden som aldrig tycktes blĂ„sa vĂ„r vĂ€g, men fram kom vi.
Började pÄ en vÀldigt stor trafikerad vÀg - Via Romana, som efter mycket research bland lokalbefolkningen, verkade vara den enda vÀgen att ta sig frÄn Venedig och söderut pÄ. SÄ dÄ inget val fanns, sÄ fick vi finna oss i att spendera förmiddagen med lÄngtradare som svischade förbi inte lÄngt ifrÄn oss, dÄ det heller knappt fanns nÄgon vÀgren att förhÄlla sig till.
NÄdde Chioggia runt lunchtid, dÀr vi kunde ha stannat, men bestÀmde oss för att fortsÀtta mot Ferarra och se hur lÄngt vi orkade.
Men tog oss hela vÀgen till Ferrara och fick hjÀlp av en snÀll herre pÄ cykel som (Äterigen) agerade guide och ledde oss Ànda till porten pÄ campingen. Fick Àven en liten snabb sightseeing inne i Ferarra och lite nyttig och rolig fakta.
Visste ni att Ferarra Àr Europas 2 största cykelstad sett till antalet cyklar per invÄnare? Antagligen ska nÀstan alla i hela Ferarra Àga minst 3 cyklar var.
Men vad ska man med 3 cyklar till var egentligen, rÀcker det inte med en undrar vi dÄ?

Dagens bÀsta:
Den snÀlle mannen som visade oss hela vÀgen till campingen, och att han först visade oss till fel camping, vilken varit stÀngd de nÀrmsta 20 Ären. Haha

Dagens vÀrsta:
Idiotomkörningen som en lastbil fick för sig att göra, lÀskigt! Kunde slutat illa.

27:e sept, fredag
Dagens cykling:
Ferrara -> Riovéggio
9,8 mil

Började dagen med en frukost inne i Ferarras centrum, dÀr det myllrade av folk. Köpte kartor i en bokhandel och begav oss sedan i riktning mot Bologna.
VÀl i Bologna lyxade vi till det pÄ fin restaurang. Vi bÄda Ät en pasta Bolognese, gott! DÄ har vi testat pÄ en sÄdan med, och kan checka av det pÄ vÄr lista.
Hade svÄrt att hitta ut ur Bologna, som sÄ mÄnga andra gÄnger nÀr det gÀller stora stÀder. Men tillslut hittade vi Ànnu en snÀll cyklist som vi fick följa efter en bit. Italienare Àr snÀlla dem!
Letade camping i Sasso Marconi, men den var tyvÀrr stÀngd, suck! Trötta tjejer efter mÄnga uppförsbackar fick finna sig i att cykla 11 km till dÀr nÀsta camping lÄg.
Fick bli en raggardusch dÄ campingen bara hade kallvatten att tillgÄ och sedan tortellini till kvÀllsmat!

Dagens bÀsta:
Familjen som hjÀlpte oss med att kolla upp camping och tom. ringde och kollade om den var öppen Ät oss

Dagens vÀrsta:
StorstÀder som vi aldrig tycks lyckas hitta ut ur.

28:e sept, Lördag
Riovéggio -> Florens
10,2 mil

Dagens bÀsta:
De 21 sportcyklisterna som hejade pÄ oss i mödarbackarna och skrek peppord.

Backarna?

Vi visste att Erik och Erik (mÀnnen vars blogg vi har utgÄtt ifrÄn) cyklade uppför bergen och sedan ned i en dal. SÄ om vi körde deras rutt skulle det bli kÀmpigt idag igen, var ju trotts allt 15 Är sedan dem gjorde detta. Visst började dagen bra. Men sedan kom uppförsbackarna igen. Man kom genast pÄ hur mycket man hatar dem och hur jobbigt det faktiskt Àr. NÀr vi vÀl passerade Toskana skylten sÄ kÀnde vi en enorm lÀttnad. DÄ vi fortfarande var pÄ hög höjd sÄ vÀntade en enorm nedförsbacke.. Och sedan kom den. En sepentinvÀg pÄ över 1 mil nedför. Whoho. SÄn underbar kÀnsla och sÄ hÀrligt i svÀngarna. Genast var uppförsbackarna bortglömda. AnlÀnde i Florens runt 17 tiden dÄ en hel del vÀgbommar stoppat oss under fÀrden dÄ vm i cykling Àger rum just hÀr. Lite otippat och dumt dÄ alla boeende kommer vara upptagna tÀnkte vi. Men samtidigt kul dÄ det blir sÄn himla folkfest. Efter lite vimsade i staden sÄ hittade vi en camping/hostel som lÄg i en gammal "spirit center" byggnad. Coolaste hostelet pÄ lÀnge. Efter ett glas vin och en superdupergod pizza sÄ somnade vi gott i vÄra sÀngar!

29:e sept, Söndag
Vilodag, Florens

Idag var det dags för Ànnu en vilodag. Yes! Sightseeing dags. Vi vaknade upp av vatten som porlade frÄn fontÀnen utanför vÄrt fönster. Ida som sov tungt hade inte hört nattens vidunder med Äska och regn, men det hade dÄ Annie gjort. Cyklade lÀtt ned till stadens centrum som bara ligger 10 min med cykel. Gissa om det kÀndes lÀtt utan all packning. Vi gick till "Basilica di Santa Maria del fiore". En enorm katedral som faktist Àr himla hÀftig. Sedan gick vi runt och turistade samt Ät goda panini. SÄg Àven den kÀnda bron "ponte vechio" innan regnet Äterigen öste ned. Tog skydd pÄ en restaurang dÀr vi drack vin, Ät oliver och jordnötter. Sedan bar det ut i ösregnet igen mot vÄrt boende. Dyngsura cyklade vi hemÄt och han Àven se en svÀng av dagens cykling av vÀrldsmÀsterskapen och de tvÄ svenskarna. IkvÀll vÀntas det besök pÄ en restaurang som ligger i nÀrheten. SÄg jÀttegott ut igÄr sÄ idag har vi förbokat dÄ det var proppfullt igÄr.