26:e sept, torsdag

Venedig -> Ferrara
13,8 mil

Baaaam! 👊 Nästan 14 mil och nytt rekord, igen! Gick nästan för lätt. Höll en snitthastighet på över 20km/h hela dagen vilket kan ha haft med det platta landskapet att göra. Har idag kört över Po-slätten. Kändes lite som att vara tillbaka i Skåne igen med jordbrukslandskapet och vinden som aldrig tycktes blåsa vår väg, men fram kom vi.
Började på en väldigt stor trafikerad väg - Via Romana, som efter mycket research bland lokalbefolkningen, verkade vara den enda vägen att ta sig från Venedig och söderut på. Så då inget val fanns, så fick vi finna oss i att spendera förmiddagen med långtradare som svischade förbi inte långt ifrån oss, då det heller knappt fanns någon vägren att förhålla sig till.
Nådde Chioggia runt lunchtid, där vi kunde ha stannat, men bestämde oss för att fortsätta mot Ferarra och se hur långt vi orkade.
Men tog oss hela vägen till Ferrara och fick hjälp av en snäll herre på cykel som (återigen) agerade guide och ledde oss ända till porten på campingen. Fick även en liten snabb sightseeing inne i Ferarra och lite nyttig och rolig fakta.
Visste ni att Ferarra är Europas 2 största cykelstad sett till antalet cyklar per invånare? Antagligen ska nästan alla i hela Ferarra äga minst 3 cyklar var.
Men vad ska man med 3 cyklar till var egentligen, räcker det inte med en undrar vi då?

Dagens bästa:
Den snälle mannen som visade oss hela vägen till campingen, och att han först visade oss till fel camping, vilken varit stängd de närmsta 20 åren. Haha

Dagens värsta:
Idiotomkörningen som en lastbil fick för sig att göra, läskigt! Kunde slutat illa.

27:e sept, fredag
Dagens cykling:
Ferrara -> Riovéggio
9,8 mil

Började dagen med en frukost inne i Ferarras centrum, där det myllrade av folk. Köpte kartor i en bokhandel och begav oss sedan i riktning mot Bologna.
Väl i Bologna lyxade vi till det på fin restaurang. Vi båda åt en pasta Bolognese, gott! Då har vi testat på en sådan med, och kan checka av det på vår lista.
Hade svårt att hitta ut ur Bologna, som så många andra gånger när det gäller stora städer. Men tillslut hittade vi ännu en snäll cyklist som vi fick följa efter en bit. Italienare är snälla dem!
Letade camping i Sasso Marconi, men den var tyvärr stängd, suck! Trötta tjejer efter många uppförsbackar fick finna sig i att cykla 11 km till där nästa camping låg.
Fick bli en raggardusch då campingen bara hade kallvatten att tillgå och sedan tortellini till kvällsmat!

Dagens bästa:
Familjen som hjälpte oss med att kolla upp camping och tom. ringde och kollade om den var öppen åt oss

Dagens värsta:
Storstäder som vi aldrig tycks lyckas hitta ut ur.

28:e sept, Lördag
Riovéggio -> Florens
10,2 mil

Dagens bästa:
De 21 sportcyklisterna som hejade på oss i mödarbackarna och skrek peppord.

Backarna?

Vi visste att Erik och Erik (männen vars blogg vi har utgått ifrån) cyklade uppför bergen och sedan ned i en dal. Så om vi körde deras rutt skulle det bli kämpigt idag igen, var ju trotts allt 15 år sedan dem gjorde detta. Visst började dagen bra. Men sedan kom uppförsbackarna igen. Man kom genast på hur mycket man hatar dem och hur jobbigt det faktiskt är. När vi väl passerade Toskana skylten så kände vi en enorm lättnad. Då vi fortfarande var på hög höjd så väntade en enorm nedförsbacke.. Och sedan kom den. En sepentinväg på över 1 mil nedför. Whoho. Sån underbar känsla och så härligt i svängarna. Genast var uppförsbackarna bortglömda. Anlände i Florens runt 17 tiden då en hel del vägbommar stoppat oss under färden då vm i cykling äger rum just här. Lite otippat och dumt då alla boeende kommer vara upptagna tänkte vi. Men samtidigt kul då det blir sån himla folkfest. Efter lite vimsade i staden så hittade vi en camping/hostel som låg i en gammal "spirit center" byggnad. Coolaste hostelet på länge. Efter ett glas vin och en superdupergod pizza så somnade vi gott i våra sängar!

29:e sept, Söndag
Vilodag, Florens

Idag var det dags för ännu en vilodag. Yes! Sightseeing dags. Vi vaknade upp av vatten som porlade från fontänen utanför vårt fönster. Ida som sov tungt hade inte hört nattens vidunder med åska och regn, men det hade då Annie gjort. Cyklade lätt ned till stadens centrum som bara ligger 10 min med cykel. Gissa om det kändes lätt utan all packning. Vi gick till "Basilica di Santa Maria del fiore". En enorm katedral som faktist är himla häftig. Sedan gick vi runt och turistade samt åt goda panini. Såg även den kända bron "ponte vechio" innan regnet återigen öste ned. Tog skydd på en restaurang där vi drack vin, åt oliver och jordnötter. Sedan bar det ut i ösregnet igen mot vårt boende. Dyngsura cyklade vi hemåt och han även se en sväng av dagens cykling av världsmästerskapen och de två svenskarna. Ikväll väntas det besök på en restaurang som ligger i närheten. Såg jättegott ut igår så idag har vi förbokat då det var proppfullt igår.